“A legkedvesebb emlékeim a kollégákhoz és a vásárlókhoz kapcsolódnak”

foodpanda

Interjú a leköszönő Patai Zoltánnal

 

Több mint 3 év sikeres ügyvezetés után Patai Zoltán távozik a foodpanda éléről, régi álmát váltja ugyanis valóra: saját vállalkozásba kezd. Helyét 2022. május 17-től Juhász István vette át, aki korábban a cég operatív igazgatói pozícióját töltötte be. Zoltánt a váltás kapcsán kérdeztük a múltról és a jövőről, az online gyorskereskedelemben rejlő lehetőségekről, és arról, hogy mi az ő öröksége a foodpandánál.

 

Mik a terveid most, hogy átadtad a cégvezetést; pihensz egy kicsit, vagy egyből belevágsz az új projektedbe?

Gyors volt a váltás, nem igazán volt időm pihenni, hétfő volt az utolsó napom, és már másnap nekikezdtem a munkának. Nagyon izgatott vagyok, hiszen saját vállalkozást fogok indítani, amivel egy régi álmom válik valóra. 

Milyen területen fogsz dolgozni a jövőben?

Egy „software-as-a-service” tech céget építek, ami remélem hamarosan mindenki számára ismert lesz majd – egyelőre többet nem mondhatok. 

Emlékszel az első napodra a foodpandánál – az akkori NetPincérnél? Mik voltak a benyomásaid?

Leginkább arra emlékszem, hogy mennyire koncentráltam arra, hogy mik legyenek majd az első mondataim, azok az üzenetek, amiket a kollégákhoz intézek. Szintén meghatározó emlék, hogy már a második munkanapomon részt vettem egy nemzetközi ügyvezetői találkozón, az akkori felettesem pedig odafelé menet, a reptéren mondta el, hogy 30 nap múlva elmegy a cégtől. Ekkor szembesültem vele, hogy mennyire rövid is lesz az átadás-átvétel, én pedig be leszek dobva a mélyvízbe.

Mi volt az első nagyobb projekt, amibe belekezdtél az érkezésed után?

A pozíció és a cég természeténél fogva – hiszen egy start up és egy multi kombinációjáról beszélünk – szabad kezet kaptam, gyakorlatilag úgy dolgozhattam, mintha a saját vállalkozásomról lett volna szó. A német központtól ugyan kaptam iránymutatást és elérendő célokat, de magam kezdtem el felmérni a terepet, megismerni a piacot és felállítani a stratégiát. Az első év még nem a nagy átalakításokról szólt, bár a NetPincér GO saját futárrendszerének terjeszkedése már ennek az időszaknak a gyümölcse volt. A nagyobb lélegzetvételű projektek a második évtől indultak be igazán, ekkor kezdtünk bele egy komplex technológiai újításba, melynek eredményeképp új platformra költöztettük a korábbi felületet. A váltás nemcsak, hogy sikeresen megvalósult, de az összes ország közül Magyarország volt az egyedüli, amelyben bevétel-visszaesés nélkül sikerült véghez vinni a transzformációt.

Mit tartasz a legnagyobb szakmai sikerednek a foodpandánál?

Sok mindenre büszke vagyok, de ha egy dolgot kell kiemelni, akkor mindenképp az előbb említett platformváltás az, hiszen ez egy nagyon nagy előkészületet igénylő, rengeteg kockázatot magában hordozó váltás volt, amely a cég további sikereit is megalapozta. Szintén büszkeséggel tölt el, hogy sikerült meghonosítanom az adat alapú gondolkodást, és bevezetnem egy olyan céges kultúrát, ahol mindenki szava számít és ahol a tiszteletet szakmai alapon vívjuk ki egymás előtt.

Milyen visszajelzéseket kaptál a vezetői stílusodra az itt töltött három év alatt?

Mivel fiatalon kerültem vezetői pozícióba, az elején sokat koncentráltam arra, hogy kivívjam a tiszteletet, de aztán rájöttem, hogy ez nem a kor függvénye, hanem a szakértelmen és az eredményeken múlik. Szerencsére a kollégák is hasonlóan gondolkoznak a foodpandánál, amit örömmel tapasztaltam. Úgy érzem, hogy sikerült egy jó légkört kialakítanom, sokszor kaptam visszajelzést arra vonatkozóan, hogy jól kommunikálok és motiválóan tudok hatni a kollégákra. A vezetői szerepkörben és a delegálásban kellett fejlődnöm, hiszen meg kellett szoknom, hogy egy folyamatosan növekvő, több száz fős céget irányítok. Úgy érzem, a brandváltás idejére értünk igazán össze a csapattal, itt már csupán minimális operatív feladataim voltak, annyira flottul ment minden.

Mi a legkedvesebb emléked, ami a foodpandához kötődik?

Szinte minden kedves emlékem a kollégákhoz vagy a vásárlókhoz, partnerekhez kapcsolódik. Volt olyan kolléga, akit külföldről sikerült hazacsábítanunk, és idővel megköszönte, hogy meggyőztük, annyira jó döntésnek tartotta a visszatérést. De mesélhetnék arról a dolgozóról is, aki felmondott, majd később mégis visszajött a céghez. A vásárlói oldalról azt emelném ki, amikor egy idős felhasználó egy kézzel írt levelet küldött nekünk, amiben hősöknek nevezte a futárpartnereinket – ezt a levelet az összes kollégánkkal megosztottuk.

Milyen volt a munkakapcsolatod az utódoddal, Juhász Istvánnal, személyesen mik a benyomásaid róla?

Sok mindenben hasonlítunk, és nagyon jó munkakapcsolatunk volt, úgy gondolom, hogy az elmúlt másfél évben bebizonyította, hogy egy nagyon tehetséges vezető, aki hasonló értékrend mentén fogja tovább vinni a céget. Külön kiemelendő az erős ügyfélközpontú gondolkodása: ha ideje engedi, futárkodik és gyakran ellátogat a partnerüzletekbe is, hogy minél jobban belelásson a napi működésbe.

Mit üzensz a volt kollégáidnak a jövőre vonatkozóan?

Azt kívánom nekik, hogy találják meg a cégen belül azt a területet, ahol a legtöbbet tudják kihozni magukból, és még nagyon sok sikeres közös évük legyen együtt. 

Mit prognosztizálsz, milyen változások, fejlesztések várhatók a jövőben az online gyorskereskedelem piacán?

Úgy gondolom, hogy rengeteg kihasználatlan területe van még a piacnak, így nagyon nagy a fejlődési potenciál, legyen szó a gyorskereskedelem bármely szeletéről, vagy a futárszolgáltatásról. Ugyan a jelenlegi infláció és a válság ideiglenesen lelassíthatja az elmúlt évek intenzív növekedését, de a fejlődés nem áll meg. Kíváncsian várom, mit hoz a jövő és hova jut el a cég.